Αριθμ. Πρωτοκ. 379 Μυτιλήνη 31/-/3 /- ///2023
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
έπί τώ Αγίω Πάσχα
ΙΑΚΩΒΟ Σ
έλέω καί χάριτι Θεού
'Επίσκοπος καί
Μητροπολίτης τής Άγιωτάτης Μητροπόλεως
Μυτιλήνης, 'Ερεσσού καί Πλωμαρίου
Πρός
τόν Ιερόν
Κλήρον
τις
Μοναστικές Άδελφότητες
καί τόν ευλογημένον λαόν τής 'Επαρχίας μας
Τέκνα έν Κνρίω αγαπητά καί
περιπόθητα,
Χριστός Άνέστη
Μέ τή βοήθεια τού Πανοικτίρμονος Τρiαδικού Θεού μας φθάσαμε στό Άγιο Πάσχα γιά ακόμη μία φορά . Η άπειρη
άγάπη Του καί τό αμέτρητο
έλεός Του μάς έφεραν καί πάλι στήν εορτή τής Αναστάσεως, πού ειναι ό πυρήνας,
τό θεμέλιο καί ή βάση τής πίστεώς μας, γιατί ό Χριστός ήρθε
πρωτίστως στόν κόσμο γιά νά γιά νά
πάθει, νά σταυρωθεί καί νά αναστηθεί. Όλη ή έπί γής πορεία Τον μέ τήν ουράνια διδασκαλία
Τον καί τά θαύματά Τον εκεί έτειναν, δηλαδή στή Σταυρική Τον Θυσία καί τήν ένδοξη
Ανάστασή Τον.
`Η συντριβή τού
διαβόλού καί ή νίκη τον από τόν Αναστάντα Χριστό μας υπήρξε τό μεγάλο δώρο
Τον στόν καθένα μας προσωπικά καί σέ
όλους μαζί. `Υπήρξε ή ανεκτίμητη Θεϊκή προσφορά σέ μάς, πού είμασταν
πληγωμένοι καί τραυματισμένοι από τήν
αμαρτία. `Υπήρξε τό αποκορύφωμα τής αγάπης τον Θεού στήν παραμορφωμένη από τά πάθη ζωή
μας.
`Η Σταυρική Θυσία καί ή Ένδοξη
Ανάσταση τον Σωτήρος Χριστού μάς
βεβαιώνει καί μάς εγγυάται ότι στόν άνθρωπο αντί τής αμφιβολίας κυριαρχεί πλέον ή
πίστη, αντί τής απελπισίας ή αληθινή
χαρά καί ή ευφροσύνη καί αντί τής εμπαθούς ζωής ή ζωή τής αγάπης καί τής καλοσύνης.
Γι' αυτό ό άγιος 'Ιωάννης ό Δαμασκηνός μάς προσκαλεϊ:
προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι τω προϊόντι
Χριστώ έκ τού μνήματος, ώς Νυμφίω,
καί σννεορτάσωμεν ταις φιλεόρτοις τάξεσι πάσχα Θεού τό σωτήριον", δηλαδή " άς πλησιάσούμε, κρατούντες στά χέρια μας λαμπάδες (ώς σύμβολο τών αρετών μας ), τόν Χριστό, ό `Οποίος έξέρχεται άπό τόν τάφο
(ώραίος καί λαμπρός) ώς Νυμφίος, καί μαζί μέ
τά τάγματα τών ουρανίων Αγγέλων, πού άγαπούν τίς εορτές, άς εορτάσουμε τό Πάσχα, τό
όποίο έφερε τήν σωτηρία μας.
Τό μήνυμα τής Αναστάσεως πού
απευθύνει στούς πιστούς ή 'Εκκλησία
μας διά μέσον τών αιώνων δέν είναι ούτε μικρό καί ούτε χωρίς σημασία. Μάλιστα συμβαίνει τό
αντίθετο: Είναι πρόσκληση λύτρωσης
καί σωτηρίας, έάν θέλούμε νά δώσουμε αληθινό νόημα στή ζωή μας, έάν επιθυμούμε καί έμείς
νά συναντήσούμε τόν Αναστάντα Χριστό,
έχοντας στή ζωή μας τήν εμπειρία τής Αναστάσεως.
Αυτό γίνεται, έάν συνειδητοποιήσουμε
ότι κυριαρχούμεθα λίγο ή πολύ άπό τών
κόσμο τών παθών , πού κατά τόν άγιο Γρηγόριο τόν Παλαμά είναι " δρόμοι διεστραμέννοι καί
δυσπρόσιτοι ". Είναι επαναλαμβανόμενες
αμαρτίες πού γίνονται μόνιμες καταστάσεις. Είναι μονοπάτια δύσβατα καί
επικίνδυνα. Είναι σκοτάδια πυκνά πού
τυφλώνούν τήν ψυχή μας καί νεκρώνούν τόν εσωτερικό μας κόσμο καί πού είσέδυσαν στήν ανθρώπινη ύπαρξη, όταν οί πρωτόπλαστοι Θέλησαν ελεύθερα νά
άποδεσμευθούν άπό τήν Θεία Χάρη ,
τρυγώντας ώς συνέπειες τό Θάνατο καί τό κακό. Είναι μέ άλλα λόγια ή παρά φύσιν ζωή τού ανθρώπου.
'Εχοντας επίγνωση τής ζοφερής
καταστάσεως πού υπάρχει στόν
πνευματικά νεκρό εσωτερικό μας κόσμο, μόνον ή Χάρις τον Αγίου Πνεύματος ειναι εκείνη , ή
όποία μπορει νά μάς βοηθήσει νά μισήσούμε
τόν κόσμο τής αμαρτίας καί νά επιλέξούμε τήν
αρετή. Αυτό ακριβώς πού
συμβολίζουν οί Αναστάσιμες λαμπάδες : Νά συνταυτιστούμε - καί νά
συνοδοιπορήσούμε μέ τόν Αναστάντα Χριστό, διότι κατά τόν άγιο Μάξιμο τόν
'Ομολογητή " ό Χριστός είναι ό
Θησαυρός όλων τών πνευματικών αγαθών, τών αρετών πού βρίσκονται στό αγρό τής καρδιάς, δηλαδή τής σοφίας, τής γνώσεως, τής δικαιοσύνης... Μέ τίς αρετές, ό
Θεός ενσαρκώνεται πάντοτε, Θέλει νά
γίνεται πάντοτε άνθρωπος μέσα στούς άξιους ανθρώπους καί, μετά τή μυστική αυτή
ενσάρκωση, ό άνθρωπος νά γίνεται πάντοτε Θεάς
κατά χάριν.
Σίγούρα αύτός ό δρόμος δέν είναι εύκολος καί ούτε βατός. Η κάθαρση τής καρδιάς άπό τά πάθη καί ή εγκαθίδρύση τών αρετών προνποθέτουν αγωνιστικό φρόνημα , τελεία ύπακοή στό Θείο θέλημα καί παράδοση τής ζωής μας στά χέρια τού Θεού. `Η άσκηση τής αρετής καί ή πορεία τής κοινωνίας μας μέ τό Χριστό απαιτούν κόπο, Θυσία, άρση τού προσωπικού μας σταυρού , αντιμετώπιση τών λογισμών, αύταπάρνηση, έκκοπή τού Ιδίον Θελήματος, συνεχή μελέτη τού λόγον τού Θεού καί σταθερή καί συνεπή ζωή μετανοίας , γιά νά έρχεται ή Χάρις τού Θεού όλο καί περισσότερο καί νά προοδεύούμε συνεχώς σέ "'αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότητα, άγαθωσύνη, πίστη, πραότητα, εγκράτεια " (Γαλ. 5,22), πού είναι καρποί τού Αγίου Πνεύματος.
Μήν ψάχνουμε, λοιπόν, πουθενά άλλού- έκτός τού Αναστάντος Χριστού- νά ικανοποιήσουμε τήν πνευματική
πείνα καί δίψα πού μαστίζει τόν άνθρωπο σέ κάθε εποχή
καί φυσικά τή σημερινή πού διακατέχεται άπό τόση ανασφάλεια,
έχει τόσούς συγκεχυμένούς στόχους καί σκοπούς καί επικρατούν
ύλόφρονες καί ήδονοθηρικές επιδιώξεις . Ας μήν λησμονούμε μιά
μεγάλη αλήθεια: Ό,τι δέν νικά τό Θάνατο καί δέν είναι Ισχυρότερο
άπό τό θάνατο καί δέν αντέχει νά αναμετρηθεί μαζί του είναι
καταδικασμένο νά άφανισθεί καί νά νικηθεί άπό αύτόν.
Αγαπητοί μον αδελφοί,
Μόνον ό Χριστός , πού είναι ή ενυπόστατη Αγάπη καί ή ούσία όλων τών άρετών ", νίκησε τό Θάνατο καί επομένως έδωσε τή δυνατότητα καί στό άνθρωπο νά νικά στήν προσωπική του ζωή τό κακό , βιώνοντας ό
σο γίνεται περισσότερο τό πνεύμα τών Εύαγγελίων καί τών άγίων άρετών καί κοινωνώντας τό Σώμα καί τό Αίμα Τον στή Θεία Ευχαριστία, διότι σύμφωνα μέ τά λόγια Του : " 'Εκείνος πού τρώει τή σάρκα μού καί πίνει τό αίμα μου, ενώνεται μαζί μου σ' ένα σώμα καί συνεπώς μένει μέσα μου καί γίνεται έτσι
μέλος δικό
μου και εγώ μένω μέσα στη ψυχή του, η
οποία γίνεται Ναός μου. 'Εκείνος πού τρώγει τόν άρτο αυτό, τόν πράγματι ούράνιο, θά αναστηθεί άπό τόν τάφο ένδοξα καί θά ζήσει αιώνια " ('Ιω. 6, 58 ). Γένοιτο
Μετά πολλών Πασχαλίων ευχών