ΣΤ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αντινόης
κ.κ. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ
Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη ο Κύριος!
Έξι
μήνες πριν από την σταυρική του Θυσία, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός,
στην γιορτή της Σκηνοπηγίας, πήγε στα Ιεροσόλυμα, μολονότι γνώριζε, ότι
οι άρχοντες των Ιουδαίων ζητούσαν να τον θανατώσουν, και κήρυττε μέσα
στο περίβολο του Ναού. Βγαίνοντας, είδε ένα τυφλό να κάθετε σε μιά
γωνιά και να ζητά ελεημοσύνη. Οι Μαθητές ρώτησαν τον Διδάσκαλό τους, «Κύριε, ποιός αμάρτησε, αυτός ή οι γονείς του, ώστε να γεννηθεί τυφλός»; Και Εκείνος, που γνωρίζει τις καρδιές των ανθρώπων απάντησε με φιλάνθρωπα αισθήματα αγάπης και ευσπλαχνίας. «Ούτε αυτός αμάρτησε, ούτε οι γονείς του. Γεννήθηκε τυφλός για να φανερωθούν τα έργα του Θεού».
Στο Ιουδαϊκό λαό βασίλευε η αντίληψη, ότι οι αμαρτίες των γονέων
ταλαιπωρούν τις μεταγενέστερες γενεές των παιδιών τους. Αυτή η αντίληψη
προήλθε από την παρεξήγηση της εντολής του Θεού, ο Οποίος διέταξε τον
Ισραήλ να μη κατασκευάσει είδωλα, μήτε να λατρεύσει άψυχα ξόανα. Με
άλλα λόγια προέτρεπε το λαό του Ισραήλ, να μη επανέλθη στην πολυθεϊα των
ειδώλων. Σε περίπτωση δε που θα παράκουε και θα αποστατούσε από την
πίστη στον ένα Αληθινό Θεό, τότε η τιμωρία της αμαρτίας τους θα
μεταβιβαζόταν και στα παιδιά των μέχρι τρίτης και τετάρτης γενεάς. Αυτή
την ειδική διάταξη γενικεύθηκε από τον άνθρωπο για κάθε αμάρτημα. Αυτή
την αντίληψη βλέπομε να έχουν και οι άγιοι Απόστολοι του Χριστού.
Βέβαια ο Μωσαϊκός Νόμος, προκειμένου περί των ατομικών αμαρτημάτων,
δήλωνε με κάθε σαφήνεια, ότι οι ευθύνες είναι ξεχωριστές για τον
καθένα. Διότι, ούτε οι πατέρες θα τιμωρηθούν για τα ατομικά αμαρτήματα
των παιδιών τους, ούτε τα παιδιά για τα προσωπικά αμαρτήματα των γονιών
τους. Ο καθένας έχει να δώσει λογοδοτήσει ανάλογα με τις πράξεις του.
Ο εκ γενετής Τυφλός δεν γεννήθηκε έτσι, γιατί έτσι θέλησε ο Θεός να
τιμωρήσει στο πρόσωπό του τους γονείς του. Και ο Ιησούς το
διαβεβαιώνει: «Ούτε ούτος ήμαρτε, ούτε οι γονείς αυτού».
Σ’ αυτό το σημείο θα πρέπει να διευκρινίσουμε το εξής. Σήμερα, πολλά
νεογέννητα γεννώνται ελαττωματικά και παραμορφωμένα, εξ αιτίας της
αμαρτωλής ζωής των γονέων των. Όταν οι γονείς είναι αιχμάλωτοι του
αλκοολισμού και των ναρκωτικών’ όταν μιά μητέρα είναι κάτω από επήρεια
βλαπτικών φαρμάκων ή τα παίρνει με σκοπό να αποβάλει και να φονεύσει το
έμβρυο της, το μωρό της, τα ίδια της τα σπλάγχνα, τότε η δική τους
αμαρτία βαραίνει και τους απογόνους τους. Εδώ το βαρύ έγκλημα
διαπράττεται από τους ανθρώπους, από τους γονείς, και δεν είναι θεία
τιμωρία προερχόμενη από τον Άγιο Θεό.
Η ερώτηση των Μαθητών είναι μιά αγνή απορία, γιατί πολλές φορές στο
παρελθόν είχαν ακούσει το Διδάσκαλο να λέγει στους παραλυτικούς, ότι
αρρώστησαν εξ αιτίας της αμαρτωλής ζωής των. Ο εκ γενετής Τυφλός όχι
μόνον δεν γεννήθηκε τυφλός, αλλά και χωρίς οφθαλμούς. Ο Κύριος δεν του
χαρίζει μόνον το φως των οφθαλμών του, αλλά πλάθει νέους οφθαλμούς εκ
πηλού. Και εδώ είναι το μέγα θαύμα! Πού ξανακούστηκε τέτοιου είδους
θεραπεία; Ποιός γιατρός μπόρεσε ποτέ να χαρίσει οφθαλμούς σ’ έναν, που
γεννήθηκε χωρίς οφθαλμούς; Ποιό θαύμα μπορεί να συγκριθεί με το παρόν;
Εδώ
πιστοποιείται, ότι ο Ιησούς είναι ο Αυτός Θεός, που στην αρχή της
δημιουργίας έλαβε το χώμα της γης και έπλασσε τον άνθρωπο. Και αφού
φύσηξε πνοή στο πρόσωπό του, τον κατέστησε “ψυχήν ζώσαν”. Ο
ίδιος Θεός και εδώ φτιάχνει από πηλό και δημιουργεί νέους οφθαλμούς,
χαρίζοντας στον εκ γενετής Τυφλό, το φως το αισθητό, που τόσο πολύ
στερήθηκε.
Ο Ιησούς Χριστός, ο Υιός και Λόγος του Θεού, είναι το Φως του κόσμου.
Είναι Αυτός, που φωτίζει και αγιάζει τη ζωή μας, και μας καθοδηγεί στο
να πράττουμε πάντοτε το σωστό. Χωρίς το Χριστό ο άνθρωπος ζει μέσα
στο σκοτάδι της αγνωσίας. Χωρίς το Χριστό, όση μόρφωση κι αν αποκτήσει
κανείς, όσα πλούτη και δόξα, παραμένει κάτω από την κυριαρχία της
αμαρτίας, που σκοτίζει και μαυρίζει την όλη ύπαρξή του.
Η αμαρτία και τα αμαρτωλά πάθη τυφλώνουν τους πνευματικούς οφθαλμούς
της ψυχής. Ο άνθρωπος της αμαρτίας, αν και έχει σωματικούς οφθαλμούς
και βλέπει το φως το αισθητό, παραμένει τυφλωμένος και δεν θεωρεί το
νοητό φως των θείων αποκαλύψεων. Εκείνος, που αιχμαλωτίζεται από τα
πάθη της αμαρτίας, γίνεται σκλάβος της αμαρτίας. Στερεί από τον εαυτό
του την πραγματική του ελευθερία, που χαρίζει μόνον ο Άγιος Θεός.
Για να απολαύσουμε τη θέα των θείων Δωρεών του Θεού, οφείλομε να
απομακρυνθούμε από την αιτία της πνευματικής τύφλωσης, την αμαρτία. Όσο
εμμένομε στις αμαρτωλές μας επιθυμίες, τόσο περισσότερο καθυστερούμε το
φως να εισέλθει μέσα στο ναό της ψυχής μας.
Μπορούμε να παρομοιάσουμε την αμαρτία σαν ένα σκοτεινό σύννεφο, που
επισκιάζει το πρόσωπο της γης και δεν αφήνει τις ακτίνες του ήλιου να
φωτίσουν και να ζωογονήσουν τη ζωή. Έτσι και η αμαρτία γίνεται το
εμπόδιο, ώστε οι ακτίνες της θείας Χάριτος να μη φθάνουν μέχρι την ψυχή,
ώστε να χαρίσουν την αιώνιο ζωή στον άνθρωπο.
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com